De vooruitzichten voor het handelsconflict zijn de laatste tijd verbeterd. Dit is ook duidelijk te merken in de aandelenkoersen. China en de VS zijn overeengekomen om de handelstarieven die ze op elkaars producten heffen gefaseerd terug te brengen. De details van deze overeenkomst – waaronder een tijdschema – zijn nog niet bekend.
Niet iedereen in Washington is het eens met deze ontwikkeling. Diegenen die twijfelen aan deze beslissing vinden dat Donald Trump op deze manier de sterke onderhandelingspositie van de VS aan het weggeven is. Aandelenbeurzen reageren negatief op deze ontwikkeling omdat het de onzekerheid over de te sluiten deal verhoogd. Europese beurzen staan daarom momenteel licht in het rood.
Update Duitse economie
Hoewel de inkoopmanagerindex voor de Duitse productie-industrie steeg van 41,7 naar 42,1 duidt het niveau van onder de 50 nog steeds op een afnemende groei. Ondanks de positieve vooruitzichten van de dienstensector verwachten de inkoopmanagers ook een krimp voor de Duitse economie als geheel. Tijdens het 2e kwartaal kromp de Duitse economie met 0,1% en de vooruitzichten voor het 3e kwartaal zijn volgens de inkoopmanagers matig. Een recessie - die vaak wordt gedefinieerd als twee opvolgende kwartalen van economische krimp – lijkt nabij.
De Duitse economie heeft het duidelijk zwaar. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt door onzekerheden als Brexit en het handelsconflict. Gelukkig zijn er ook positievere berichten. Vandaag lieten Duitse exportcijfers in oktober de sterkste stijging zien in bijna 2 jaar tijd. Duitse exportcijfers – gecorrigeerd voor seizoensinvloeden – stegen met 1,5% terwijl er werd uitgegaan van een groei van 0,4%. Omdat wordt gevreesd dat Europa’s grootste economie het derde kwartaal in een recessie zal belanden, is dit een welkome verrassing.
Nog een pluspuntje is dat de dalende tendens in de auto-industrie aan het afnemen is. De Duitse economie is sterk afhankelijk van de export, en met name van de auto-industrie. Uit vandaag gepubliceerde data blijkt dat de dalende trend binnen de auto(onderdelen)sector is afgenomen tot het laagste niveau in 11 maanden tijd. Een eventuele bodem aan de horizon zou een goed vooruitzicht zijn voor de Duitse economie.