Skip to main content
Open een rekening

In juni bereikte Amazon de magische grens van USD 1.000 per aandeel. Inmiddels noteert de koers bijna $ 1.200. Sinds het begin van het jaar is het aandeel hard gestegen, waardoor het bedrijf een waarde heeft van ruim USD 550 miljard. Niet slecht voor een clubje dat in 1995 een site lanceerde en twee jaar later naar de beurs ging.

IT Bedrijven steeds dominanter

Amazon is een schoolvoorbeeld van een IT-bedrijf dat jarenlang heeft geïnvesteerd om een dominante positie te krijgen in de markt: klanten worden binnengehaald met goedkope diensten waar later diensten met hogere prijzen en winstmarges aan worden toegevoegd. Andere voorbeelden zijn Apple, Microsoft, Alphabet/Google en Facebook. Stuk voor stuk waardevolle IT-bedrijven die nog volop kunnen groeien omdat ze steeds nieuwe diensten ontwikkelen waardoor de opbrengst per klant stijgt en daarmee de winst — en dus de waarde — van het bedrijf. Microsoft heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om het oude verdienmodel — een licentie per product — om te zetten naar een abonnement.

Waardoor de beurswaarde sterk stijgt

En het werkt. Beleggers die Amazon bij de beursgang hebben gekocht, zagen hun investering in twintig jaar groeien van USD 1.000 naar USD 500.000. De vraag is natuurlijk of het nog verder omhoog kan. Het antwoord is ja, zolang de groeivooruitzichten goed zijn en de bedrijfsresultaten beter dan verwacht. Wed echter nooit op één paard, maar spreid uw beleggingen. Daar heeft u de ETF’s voor.